De praktijkschool en de ISK-leerling

De praktijkschool en de ISK-leerling. Een ideale combinatie voor samenwerking met én voor nieuwkomersleerlingen. Vanuit een gemeenschappelijke nieuwsgierigheid is deze samenwerking tussen twee scholen gestart.

De praktijkschool en de ISK-leerling. Een ideale combinatie voor samenwerking met én voor nieuwkomersleerlingen. Vanuit een gemeenschappelijke nieuwsgierigheid is deze samenwerking tussen twee scholen gestart. De ISK: Wat gebeurt er eigenlijk op de praktijkschool? De praktijkschool: Wie zijn de nieuwe, potentiële leerlingen? De praktische uitwerking van deze nieuwsgierigheid werd een lintstage voor nieuwkomersleerlingen uit de schakelklas van ISK Quadraam.

Twee medewerkers van de ISK verzorgde de lessen Nederlands en begeleiding op locatie. Ook bezochten de leerlingen iedere week middels een carrousel een ander praktijkvak. Leerlingen maakten zo echt kennis met het praktijkonderwijs. En het praktijkonderwijs maakte alvast kennis met de leerlingen. Ook tussen medewerkers vond uitwisseling plaats. Hoe zorg je ervoor dat de les contextrijk wordt en hoe betrek je ISK-leerlingen actief bij de les? En, hoe kunnen NT2-docenten hun leerlingen al tijdens de ISK-periode voorbereiden op het praktijkonderwijs.

Helaas riep de Corona-crisis de pilot een halt toe maar de formule blijft van kracht: je toekomstige opleiding al doende ontdekken middels een maatwerkprogramma.

Deel deze pagina

Er is nog veel meer

Lees al onze verhalen

Onderwijs in Nederland

Het Nederlandse onderwijssysteem wijkt af van de bekende systemen in het land van herkomst. Nieuwkomers die instromen op een VO-school zijn gemiddeld twee jaar in

Lees verder