Tips voor een gesprek met een nieuwkomersleerling

Dit najaar kwamen onderwijscollega’s uit de regio bij elkaar voor de kennissessie interculturele gesprekstechniek verzorgd door de trainers van Spectrum Elan.

We zitten hier voor jou. Ik denk even met je mee. Oké?

Tijdens deze bijeenkomst deden de deelnemers kennis op via trainers van Spectrum Elan en leerlingacteurs die hun loopbaan in Nederland op ISK zijn begonnen. De deelnemers gingen aan de hand van een casus en inhoudelijke tips met nieuwkomersleerlingen in gesprek. Deze leerlingacteurs waren in samenwerking met een dramadocent uitvoerig voorbereid. Zij maakte het de deelnemers niet makkelijk en zaten goed in hun rol. Naar afloop formuleerde de leerlingacteurs tips die iedere onderwijsprofessional kan gebruiken in makkelijke en moeilijkere gesprekken met nieuwkomersleerlingen.

1. Geef het gevoel van meedenken. Door naast een leerling te staan en het gevoel te geven dat je met ons mee denkt, krijgen we vertrouwen.

 

  1. Rust proberen te behouden. Een rustige houding en tempo van spreken, geeft een rustig gevoel. Het lukt niet altijd om alle woorden uit te begrijpen maar dan is een persoon of een tolk via de telefoon die de taal spreekt ook fijn.

 

  1. Wees vrolijk. Het is fijn om met iemand te praten die vrolijk is. Het is dan makkelijker om iets te vertellen waar je aan denkt.

 

  1. Spreek verwachtingen uit. Het is belangrijk om te weten wat jij denkt dat er mogelijk is. Het hoeft niet meteen makkelijk te zijn. Stap voor stap kunnen we meer bereiken.

 

  1. Praat eerst samen. Het is niet fijn om ouders meteen uit te nodigen of direct te vertellen wat je bespreekt. Het kan soms zelfs zo zijn dat ouders anders denken. Als je toch met de ouders wilt spreken, is het goed voor het contact als de leerling weet wanneer je dat doet.